onsdag 9 april 2008

"Som om du aldrig har fildelat..."

Min mac är tillbaka från service, men utan ett fungerande Microsoft Office. Stavningskontrollen i Word fungerar inte. Jag kommer till tredje bokstaven innan en försmädlig, liten ruta poppar upp på skärmen: "Filen till stavningskontrollen saknas. Var vänlig och installera om programmet". Vem köper licensierade installationsprogram 2008?
Jag packar ihop datorn och cyklar bort till mac-butiken på Regementsgatan.
– Nej, vi kan inte hjälpa dig. Du måste köpa en installations-cd.
– Den senaste Office-cd:n jag köpte var på holländska och ganska värdelös.
– Jaha, det var ju tråkigt.
– Men kan du åtminstone tala om för mig hur jag stänger av stavningskontrollen?
– Jag är inte så bra på Word...
Tyst muttrande för mig själv plockar jag ihop mina saker: "Som om du aldrig har fildelat..." är menat till killen bakom disken.
Om nio timmar och 13 minuter har jag mitt Office-paket.

Inga kommentarer: