fredag 11 januari 2008

När jag var i din ålder var datakunskap ett ämne på schemat

Att internet och datorer trots allt är en ganska ny uppfinning blir tydligt när man söker information om något som inträffade i början av 90-talet. Ville veta mer om Bjuvmordet, eller Bjuvsmordet som jag sökte på först. Google ger kanske två sidor med träffar och då inget konkret, bara hänvisningar till händelsen. En sökning på hd.se ger absolut ingenting.
Ser mig själv framför en sådan där skärm som släktforskare använder i något dammigt folklivsarkiv och inser att nej, det kommer aldrig hända. Jag är alldeles för bekväm framför datorn med kylskåpet två meter rakt fram och spisen fyra meter bort i sydöstlig riktning.
(Ge det en vecka till så kommer jag sitta där, stirrandes in i en otymplig ljusskärm med ett förstoringsglas i handen och en bunte tidningar bredvid mig på bordet.)

Inga kommentarer: