onsdag 8 oktober 2008

Ricky and Ronny


Jag ansöker om skilsmässa. Efter 90 minuter i ett dysfunktionellt äktenskap har jag tappat fokus.

Det börjar med tvivel på partnerns känslor. Sedan kommer avundsjukan, svartsjukan, förbannelserna och de bisarra sexuella fantasierna. Någonstans i mitten dyker spermapojken upp, rosafärgad och oformlig, känslig för kyla och sjuklig. Jag kan inte annat än tolka det som ett obefruktat ägg.

Belgiska Needcompany besöker Malmö för första gången. The Ballad of Ricky and Ronny är en modern kärlekshistoria om ett par som flytt in i en fantasivärld där allt fortfarande är möjligt. Anna Sophia Bonnema och Hans Petter Dahl sjunger i skepnaden av sina alteregon - Ricky och Ronny, rättframt och förföriskt till musik med influenser av Nico och Leonard Cohen.

De kallar det popopera, men har inte riktigt bestämt för vem. Sista halvtimmen kollar jag oavbrutet mobilen och tappar bort mig själv i poetiska texter till musik som skulle kunna getts ut av ett mindre nogräknat skivbolag.

Är det bra då? Om vi säger så här: Lite äktenskapsrådgivning skulle inte skada.

Inga kommentarer: